Fritera som en vegetarian

Kategori: Utrustning, Inspiration, I proffsköket | Skrivet: Jan 24, 2019

Fritera, olja

Nu när det ska ätas mindre kött och mer grönt kan vi rekommendera fritering. Det här är en tillagningsform som – om det går proffsigt till – gör nästan vilken råvara som helst spännande.

En fritös är en bra investering om du vill satsa på den här tillagningsformen, men du kan också klara dig med en djup kastrull och lite andra redskap du redan har i köket. 

Temperaturen på oljan är viktig. Rätt nivå ligger i de flesta fall mellan 150 och 190 grader. Om inget annat står, lägg dig på 160 till 175 grader. Vid rätt temperatur ska maten att sjunka ner i oljan, för att därefter stiga upp till ytan igen och ”bubbla”. Fallgropar att undvika:

  • För låg temperatur – maten får ingen krispig yta och dryper fett.
  • För hög temperatur – maten blir bränd på ytan utan att bli genomkokt.
  • Matbitarna är olika stora – de blir inte klara samtidigt.
  • För mycket mat på en gång – temperaturen sjunker och friteringen avtar.
  • Maten klumpar ihop sig – krispigheten och värmegenomträngningen uteblir.
  • Fuktig eller blöt mat – reaktionen mellan vatten och olja kan bli våldsam och farlig.

Läs mer: Fritera som ett proffs

Tack för din anmälan!

Snart kommer du få vårt nyhetsbrev med tips och inspiration direkt från proffsköket. Håll även utkik efter din rabattkod på 25% som kommer i ett separat mejl och som gäller ditt första köp i vår webbutik. Välkommen!

Stäng
Köp