Om konsten att fritera frukt

Kategori: Inspiration | Skrivet: Mar 22, 2019

Fritters PS

Att fritera frukt är ett enkelt – och gott – recept för at imponera på matgästerna, men det finns några saker du bör veta innan du sätter igång.

Att fritera frukt framkallar nya smaksensationer och "munkänslor", men vi vill bara bjuda på lite proffsig upplysning om du ska ge dig på den här tillagningsmetoden med just frukt:

Explosivt med vatten och olja

Frukt och bär innehåller som bekant mycket vatten, vilket kan orsaka en våldsam reaktion om för mycket vatten kommer i kontakt med den heta oljan. I bästa fall får du halva köket täckt med olja, i sämsta fall får du oljan på dig – och kalaset kan dessutom börja brinna.

Gör så här:

• Välj "torrare" frukter och bär till fritering. Friterad banan med vaniljglass och honung är en välkänd gammal klassiker och det finns en anledning till varför man har valt just den här smetiga – snarare än blöta – frukten.

• Skala frukten och skär den i mindre bitar eller klyftor. Lägg den gärna på en ren och torr släng för att torka. Obs att en del frukter oxiderar så fort att du måste hoppa över det här momentet.

• Panera bitarna i – till exempel, om du friterar äpple – lite vetemjöl blandat med kanel innan du doppar dem i frityrsmeten. Det torra mjölet och den torra kryddan hjälper till att torka ut frukten en aning.

• Frityrsmeten får inte heller vara rinnig, den ska vara ungefär som pannkakssmet.

• Använd en fritös eller en kastrull som lämnar ordentligt med marginal upp till kanten.

• Förbered dig med hålslev, stekpincett, etc innan du sätter igång. Vält ner bitarna varsamt i oljan med hålsleven, inte för mycket åt gången.

• Var beredd med ett stort lock om reaktionen skulle bli våldsam. Använd absolut inte vatten om det skulle brinna.

• Temperaturen ska vara hög, ca 180 grader. Bitarna med panerad frukt ska bli vackert gyllenbruna. Räkna med att det tar en till två minuter för paneringen att bli klar – frukten inuti ska bara bli oemotståndligt varm...

Lämplig frukt till fritering

Om man bortser från fruktens eller bärens "vattnighet" så finns det inget som hindrar dig från att experimentera med allt möjligt: Banan, äpple, pomelo (torrare än andra citrusfrukter), jordgubbar, physalis, kiwi, ananas, persikor, dadlar, och så vidare.

Mindre bra: Till exempel "vätskebomber" som vindruvor och körsbär.

 

Tack för din anmälan!

Snart kommer du få vårt nyhetsbrev med tips och inspiration direkt från proffsköket. Håll även utkik efter din rabattkod på 25% som kommer i ett separat mejl och som gäller ditt första köp i vår webbutik. Välkommen!

Stäng
Köp