Svar till: VEGETARISKT JULBORD

dec 2, 2014 9 kommentarer
  • SusanneSnäll

Trådar: 4

Som nyss hemkommen från Thailand vill jag rekommendera Papaya-sallad. Syra, sötma och hetta. Spicar upp vilket julbord som helst.
    Tillbaka till tråden
  • Skriv kommentar

Kommentera
  • Kommentarer

• #1dec 2, 2014

Rutten

Trådar: 6

Älskar det – bra idé! Men kan man ersätta den strimlade thailändska papayan med något som är lättare att hitta i en svensk butik?

• #2dec 2, 2014

Britta

Trådar: 5

Kanske morot? Eller blir den för söt?

• #3dec 2, 2014

Rutten

Trådar: 6

Man måste kanske prova sig fram. I ett svenskt recept föreslår man gurka som substitut, men jag tycker det låter lite väl vattnigt. Här är annars ett bra (tror jag) recept på engelska:

http://www.thaitable.com/thai/recipe/green-papaya-salad

• #4dec 3, 2014

SusanneSnäll

Smaskens, som min treåring skulle sagt. Måste prova det där Papaya-salladsreceptet. Grön papaya går säkert att få tag på i hallen.

• #5dec 10, 2014

SusanneSnäll

Britta, jag fick tipset att blanda vitkål och morot om man inte hittar den thailändska papayan.

• #6dec 10, 2014

Britta

Trådar: 5

Tack, Susanne! Då ska jag prova det.

• #7dec 25, 2014

SusanneSnäll

Min papaya-sallad på vitkål och morot istället för den thailändska papayan gjorde succé på vårt julbord igår. Förhoppningsvis lika given som skinkan om ett par år.

• #8dec 29, 2014

Jalapenjojesus

Trådar: 11

Systrarna Brydlings fräscha variant på rödkål gjorde nästan lika stor succé som den här:

Köp en grönkål och ta loss alla spröda blad från de kraftigaste stjälkarna. "Fluffa" alltihop med olivolja och flingsalt i en stor ugnsform (snåla inte). Kör i ugnen på ca 200 grader (men bränn inte) tills du har en form full med spröda, jättegoda djupt gröna "chips"...

• #9dec 29, 2014

SusanneSnäll

Jag som valde mellan att göra chips och gräddstuvad grönkål. Gräddstuvningen med mycket smör vann. Ska satsa på chipsen nästa gång.

Tack för din anmälan!

Snart kommer du få vårt nyhetsbrev med tips och inspiration direkt från proffsköket. Håll även utkik efter din rabattkod på 25% som kommer i ett separat mejl och som gäller ditt första köp i vår webbutik. Välkommen!

Stäng
Köp