SÅ FÖRBEREDER DU ROTFRUKTER

  • Skala och hacka tidigt så får du tid med annat
  • Kallt vatten kan ge spänsten tillbaka
  • Vatten och/eller citron bevarar fräschheten
  • Mindre bitar blir fortare klara
  • Spara kokvattnet och ändbitarna till grytan/köttfärssåsen

Ett tips är att du förbereder måltidens rotfrukter först av allt, så får du tid till annat.

Spänst i kallt vatten

Rotfrukter som har blivit mjuka får tillbaka en del av sin spänst om du lägger dem i kallt vatten i kylskåpet. Låt dem ligga ett dygn, inte mer.

Skala i god tid

Passa på att skala rotfrukterna i god tid innan gästerna står i farstun, och lägg dem i kallt vatten så länge. (Jordärtskockor och svartrötter behöver några droppar citron för att inte missfärgas.) Låt dem rinna av på en släng innan du till exempel bakar dem i ugnen.

Ju mindre, desto fortare

Om du vill att rotfrukterna ska bli fortare klara så ska du skära dem i mindre bitar före tillagning. För stora bitar kommer att bli brända innan de blir klara i, till exempel, en fritös.

I grytan

Rotfrukter skapar en utmärkt fond (bokstavligen ”bakgrund” på köksfranska) som lyfter fram de finaste smakerna i kött. De flesta rotfrukter går bra, men morötter, rotselleri, palsternacka och persiljerot tillhör de mest populära i klassiska långkok. Och så ska det till lite lök, purjolök och selleri, förstås.

Torka rotfrukter

Torkade rotsaker håller länge och fungerar som både chips, mellanmål, garnering och att tillföra till grytor och soppor.

  • Skär i tunna skivor, gärna med en mandolin.
  • Torka i en varm ugn på 50 till 75 grader. Luckan ska stå på glänt.
  • Chipsen ska bli helt torra, det kan ta 24 timmar.
  • Tänk både färg och form när du använder torkade rotsaker till garnering.

Puréer och såser

Mjukkokta rotfrukter ger både smak och kropp åt puréer och såser. Koka i lättsaltat vatten, låt svalna och mixa med stavmixer. En klick crème fraiche och/eller yoghurt gör det hela ännu lenare och smakrikare.

 

Dela sida med andra
Köp