SÅ VÄLJER DU ROTFRUKTER

  • Alla val är bra val ur miljösynpunkt
  • Rotfrukter är alltid ätbara
  • Ska vara hårda och spänstiga
  • Höst – för lagring
  • Vår – ät direkt

Rotfrukter har många fina egenskaper: De växer på våra breddgrader, de har en lång säsong, och de kan dessutom lagras så att säsongen förlängs ytterligare.

Skördas september till november

Under den här perioden är rotfrukter som färskast, som godast och som billigast. Höstens skörd förvaras och säljs gradvis av ända in i maj påföljande år.

Alltid ätbara

Rotfrukter är lite speciella. När de flesta grönsaker behöver tid på sig att mogna så kan många rotfrukter ätas så fort de blir till. Tillväxtfasen handlar mest om att de ska bli större.

Yngre eller äldre?

Det är stor skillnad på rotfrukter som skördas tidigt för att ätas omedelbart och de som skördas sent för att tåla lagring under lång tid. Håll isär dem. Servera den tidigare kategorin – primörer – råa och/eller hastigt kokta. Den senare passar bättre till långkok och ugnsbakning.

Hårda och spänstiga

Rotfrukter ska vara spänstiga, om inte hårda. Välj bort råvaror med skadade delar och/eller mjuka partier.

Tidig vår svagast

Tidigt på våren, precis innan de första primörerna dyker upp i grönsaksdisken, sjunger de vinterlagrade rotfrukterna ofta på sista versen. De kan vara mjuka i hullet och de kan ha fått källarsmak av lång förvaring. Var extra petig när du väljer råvara så här års.

Näringsrika rötter

Rotfrukter är växternas sätt att lagra energi och de innehåller stora mängder kolhydrater. Men här hittar du också fibrer, mineraler och vitaminer. Några är rika på C-vitamin, till exempel kålrot, rotselleri och rädisa. Morötterna är som bekant fulla med betakaroten som omvandlas till A-vitamin i kroppen.

Miljövänlig mat

Import av rotfrukter förekommer nästan inte. Det gör dem – oavsett årstid – till ett bra miljöalternativ.

Dela sida med andra
Köp